آیین نامه عضویت در کتابخانه

آئین‌نامه کتابخانه، مجموعه‌ای از ضوابط و دستورالعمل‌ها درخصوص امانت کتاب و ارائه سایر خدمات به مراجعه‌کنندگان است. هدف از تدوین آن حفظ حقوق و اجرای مقررات کتابخانه برای همه اعضاء (هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان) می‌باشد.

آئین‌نامه حاضر نحوه و عضویت کتابخانه و مرکز اسناد و مدارک علمی به همه اعضاء و مراجعین دانشگاه را در برمی‌گیرد، تا حتی‌المقدور امکان بهره‌برداری از امکانات و منابع اطلاعاتی کتابخانه برای کلیه اعضاء فراهم آید.

ماده 1: افراد مجاز به استفاده از کتابخانه, مدارک و شرایط عضویت

افراد مجاز به عضویت:

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان

دانشجویان مهمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان

اعضاء هیأت علمی (رسمی، پیمانی و قراردادی حق التدریس) دانشگاه علوم پزشکی گیلان

کارمندان (رسمی- پیمانی) دانشگاه

کارمندان (طرحی)

روش های عضویت:

عضویت به روش غیرحضوزی( آنلاین)

عضویت به روش حضوری

مدارک لازم عضویت به روش حضوری

-‎-‎-دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با در دست داشتن عکس اسکن شده به همراه کارت دانشجویی جهت  ثبت نام به کتابخانه دانشکده محل تحصیل خود مراجعه نمایند.

-‎-‎-دانشجویان مهمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با در دست داشتن عکس اسکن شده خود به همراه ارائه گواهی ثبت‌نام از آموزش مبنی بر اشتغال به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای مدتی معین (حداقل یک ترم و 12 واحد) به کتابخانه دانشکده محل تحصیل خود مراجعه نمایند.

--‎-اعضاء هیأت علمی دانشگاه با در دست داشتن عکس اسکن شده همراه با ارائه کارت شناسایی هیأت علمی از دانشگاه به کتابخانه محل خود مراجعه نمایند. (اعضای هیات علمی قراردادی-حق التدریس جهت دریافت کارت عضویت می بایست از محل فعالیت خود نامه ای مبنی بر قرارداد تدریس به مدت معین ارائه نمایند).

-‎-‎- کارمندان دانشگاه با در دست داشتن عکس اسکن شده همراه با حکم کارگزینی به کتابخانه مرکزی  دانشگاه یا کتابخانه دانشکده یا بیمارستان محل خدمت خود مراجعه کنند.

تبصره:

مدت اعتبار عضویت تا پایان دوران تحصیل یا خدمت در دانشگاه علوم پزشکی گیلان می‌باشد.

- آیین نامه خدمات کتابخانه (امانت، تسویه حساب)

ماده 2: مقررات امانت، تمدید، رزرو و استرداد کتاب

اعضای کتابخانه برابر با مقررات مندرج در جدول ذیل می‌توانند از کتابخانه کتاب امانت بگیرند:

اعضای کتابخانه

تعداد کتاب

مدت امانت(روز)

 

هیات علمی

7

20

دانشجویان (فوق تخصصی-تخصصی-ارشد)

5

12

دانشجویان(دکترای حرفه ای -کارشناسی-کاردانی)

3

10

کارمندان دانشگاه

2

10

 

 

شرط امانت گرفتن کتاب، عضویت در کتابخانه است. لذا کتابخانه از امانت کتاب به مراجعین غیر عضو معذور خواهد بود.

1- در زمان امانت حضور عضو برای امانت ضروری است.

2-در زمان عودت کتاب، ‌مراجعه شخص امانت‌گیرنده الزامی نیست.

3-کلیه اعضای هیأت علمی (اعم از رسمی و پیمانی) موظفند قبل از انجام سفرهای طولانی داخل و یا خارج از کشور (همچون استفاده از فرصت مطالعاتی) کلیه کتابهای امانت گرفته شده را به کتابخانه عودت دهند.

4-کتابخانه می‌تواند بنا به ضرورت تعداد کتابها و مدت امانت را کاهش دهد و یا استرداد کتابها را قبل از  پایان مدت امانت درخواست نماید.

5- در صورت امانت بودن کتاب موردنیاز، متقاضی می‌تواند کتاب موردنظر را بصورت الکترونیکی)رزرو نماید.

6- هر شخص مجاز به رزرو دو کتاب می باشد.

7- مدارک امانتی که توسط دیگران رزرو نشده باشند، تا یک  بار ، توسط شخص امانت گیرنده قابل تمدید است.

تبصره 1:

تمدید امانت کتاب در صورتی امکان‌پذیر است که کتاب توسط اعضای دیگر کتابخانه رزرو نشده باشد و نیز یک روز به تاریخ بازگشت، امکان تمدید کتاب وجود دارد.

تبصره 2:

متقاضی تا 24 ساعت بعد از اعلام بازگشت (کتاب رزرو شده) توسط کتابخانه، می‌تواند اقدام به امانت کتاب نماید.

ماده 3: منابعی که امانت داده نمی‌شود:

3-1. کتابهای مرجع (اطلس ها، فرهنگ ها، دایره المعارف ها)

3-2.  نشریات ادواری

3-3. پایان‌نامه‌های تحصیلی

ماده 4: جریمه دیرکـرد

در صورتی که امانت‌گیرنده در زمان تعیین‌شده از سوی کتابخانه، کتاب یا کتابهایی را که امانت گرفته مسترد ننماید، مشمول جریمه دیرکرد خواهد شد.

جریمه دیرکرد کتب عادی در مرحله نخست به شرح زیر می باشد:

- درصورتیکه مجموع تاخیرات پرداخت نشده به 50 روز برسد و یا مجموع بدهی های پرداخت نشده به 50000ریال برسد از تمدید و امانت کتاب برای عضو بصورت خودکار طرف نرم افزار جلوگیری خواهد شد.

- در صورتیکه مجموع تاخیرات پرداخت نشده تحویل موقت به 720 ساعت برسد از امانت به عضو بصورت خودکار از طرف نرم افزار جلوگیری خواهد شد.

-جهت تسویه تاخیرات به کتابخانه مراجعه شود.

تبصره:

کتابخانه از تسویه‌حساب با اعضایی که هرگونه بدهی به کتابخانه دارند، خودداری خواهد نمود.

 

ماده 5: کتب گمشده و یا خسارت دیده

1- چنانچه امانت‌گیرنده کتاب را گم کند یا خسارتی به آن وارد نماید،‌ جبران خسارت وارده برعهده امانت گیرنده خواهد بود. میزان خسارت و هزینه مربوط به سازماندهی و آماده‌سازی، نحوه و زمان لازم برای جبران آن توسط رئیس کتابخانه تعیین خواهد شد. جبران خسارت هیچگاه نباید از سه ماه بیشتر به طول انجامد.لذا بازدید کامل کتاب توسط امانت گیرنده الزامی می باشد و در صورت مشاهده موارد احتمالی، موضوع را به متصدیان میز امانت اعلام نمایید.

2-بر اساس تشخیص رئیس کتابخانه، چنانچه کتاب خارج از چاپ بوده و یا به هر دلیلی امکان تهیه اصل کتاب در داخل و خارج از کشور نباشد، تصمیمات نهایی جهت جایگزینی آن به عهده شورای کتابخانه می‌باشد. بدیهی است تا انجام اقدامات بعدی، فایل امانت گیرنده بسته خواهد شد.

تبصره:

کتابخانه تا قبل از دریافت اصل کتاب گمشده، با امانت‌گیرنده تسویه حساب نخواهد کرد. بنابراین ضروری است که کتابخانه را در اسرع وقت از مفقودشدن کتاب مطلع سازد تا زمان لازم برای سفارش و تهیه کتاب مهیا باشد.

ماده 6 : خروج بدون مجوز منابع کتابخانه ممنوع بوده و در صورت رخ دادن، با فرد خاطی برخورد قانونی خواهد شد.

ماده 7: تسویه حسـاب

دانشجویان موظفند در هنگام فارغ‌التحصیلی یا انتقال دائم به سایر دانشگاهها و یا انصراف از تحصیل با کتابخانه تسویه حساب نمایند.

1-کلیه اعضای هیأت علمی وکارکنان دانشگاه موظفند قبل از خاتمه خدمت خود در دانشگاه، کلیه کتب امانتی خود را به کتابخانه مسترد نمایند.

2-فارغ التحصیلان دکترای فوق تخصصی، تخصصی، دکترای حرفه ای پزشکی و دندانپزشکی و کارشناسی ارشد در هنگام تسویه‌حساب دائم می بایست فایل پایان نامه با فرمت pdf و Word، تصویر صورت جلسه دفاع و تصویر تاییدیه نسخه نهایی فایل پایان نامه خود را بصوریت آنلاین در نرم افزار کتابخانه ارسال نموده باشند.

ماده 8: رعایت نظم و سایر مقررات کتابخانه

1- رعایت سکوت به هنگام مطالعه در کتابخانه الزامی است.

2- خوردن،‌ آشامیدن، استعمال دخانیات، استفاده از تلفن همراه در محل کتابخانه ممنوع است‌.

3-مفاد این آئین‌نامه برای کلیه استفاده‌ کنندگان کتابخانه اعم از اعضای هیأت علمی، کارمندان، دانشجویان و افراد میهمان لازم ‌الاجرا است.

ماده 9: هر گونه تجدید نظر و تغییر در این آئین‌نامه، به عهده مدیریت و شورای کتابخانه بر حسب نیاز می‌باشد.

آخرین بروز رسانی : 1403/07/15