• 1394/10/07 - 09:26
  • تعداد بازدید خبر : 41
  • زمان مطالعه: 3 دقیقه

ولادت نبی اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) و آغاز هفته وحدت گرامی باد

حضرت محمد(ص) به عنوان خاتم پیامبران راه سعادت و تعالی را به بشر نشان دادند؛ پیامبری که وحدت، همدلی و اتحاد را برای مردمان این جهان به ارمغان آوردند و به همین مناسبت هفته ی منتهی به میلاد رسول اکرم (ص) را به نام هفته وحدت نامگذاری شده است

خجسته میلاد حضرت محمد(ص) پیام آور نور و رحمت، بشارت دهنده ی آزادی و سعادت بشر است؛ پیامبری که جهان ظلمانی بشر را چون خورشیدی فروزان روشن ساخت، این هفته فرصتی ارزشمند، برای مسلمانان جهان به شمار می رود تا با مرور سیره و رسالت بزرگ خاتم الانبیا(ص) بیش از پیش با اتحاد و همدلی، زمینه های وحدت را فراهم آورند.


میان گروه های گوناگون مسلمانان درباره ی روز ولادت آن حضرت اختلاف نظر اندکی وجود دارد، سنی مذهب ها معتقدند که دوازدهم ربیع الاول سالروز تولد رسول اکرم(ص) است و شیعیان هفدهم ربیع الاول را زادروز پیامبر(ص) می دانند.


امام خمینی(ره) معمار انقلاب اسلامی که همواره با بینشی دقیق، مسایل و مشکلات جهان اسلام را رصد می کردند، در ابتکاری جالب، فاصله ی میان دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول را به عنوان، هفته ی وحدت نامگذاری کردند تا از این اختلاف نظر به عنوان نمادی برای اتحاد و یکپارچگی مسلمانان بهره برده شود و در این زمینه فرمودند: «مستضعفین جهان، چه آنهایی که زیر سلطه آمریکا و چه آنها که زیر سلطه سایر قدرتمندان هستند، اگر بیدار نشوند و دستشان را به هم ندهند و قیام نکنند، سلطه های شیطانی، رفع نخواهد شد و همه باید کوشش کنیم که وحدت بین مستضعفین در هر مسلک و مذهبی که باشند، تحقق پیدا کند... و آنچه مهم است این است که شما در مذهب خود و ما در مذهب خودمان اخلاص را حفظ کنیم.»
مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی همه ساله، همزمان با هفته ی وحدت کنفرانس بین المللی وحدت را به منظور نزدیک شدن پیروان مذاهب اسلامی و خشکاندن ریشه های تفرقه با حضور علمای بزرگ از کشورهای مختلف برگزار می کند.

اسلام آیین وحدت و همبستگی است و خداوند بزرگ در قرآن بارها پیروان دین اسلام را بدان فراخوانده اند. پروردگار در آیه ی 93 از سوره ی انبیا می فرماید: «این است امت شما که امتی یگانه است و منم پروردگار شما، پس مرا بپرستید.» و همچنین در آیه ی 103 سوره ی آل عمران یادآور می شود که: «همگی به ریسمان الهی چنگ زنید و پراکنده نشوید.»

 آموزه های بسیاری در مورد وحدت در فرهنگ غنی اسلامی وجود دارد که مسلمانان را از پراکندگی بر حذر می دارد. شکوه و عظمت فرهنگ اسلامی تنها در سایه ی وحدت مسلمانان ایجاد شده و هر زمان تفرقه و پراکندگی در جامعه ی مسلمانان اتفاق افتاده، زمینه های انحطاط و سقوط نیز فراهم آمده است.

مسایل اصولی و اساسی در دین اسلام وجه مشترک میان شیعه و سنی به شمار می روند، همان موضوع هایی که همه بدان اعتقاد دارند. اما موردهای اختلاف، در زمینه ی مسایل فرعی و نظری است و دستیابی به وحدت تنها با برجسته کردن اصول و مسایل مشترک و نادیده گرفتن اختلاف های ناچیز و بی اهمیت حاصل می شود.

آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری همواره بر اتحاد و وحدت مسلمانان تاکید ویژه ای داشته اند و در این باره می فرمایند: «...نزدیکی دلها خیلی باارزش است. مساله ی سنی و شیعه و دعواهای سنی و شیعه چیزهایی است که امروز دشمنان اسلام می خواهند روی آنها تکیه کنند. آن کسانی که راجع به تشیع، راجع به تسنن، از یکدیگر حرف می زنند، نه سنی را قبول دارند، نه شیعه را قبول دارند، نه بزرگان اسلام را قبول دارند، نه علمای امروز را قبول دارند؛ آنها اهداف دیگری دارند. بایستی بر همه ی اینها فایق آمد و وحدت را تامین کرد و ان شاءاللّه وحدت پشتوانه ی پیروزی دنیای اسلام خواهد شد."



مسلمانان با کنار گذاشتن اختلاف ها می توانند همچون سدی محکم دسیسه ها و توطئه های دشمنان را نقش بر آب کنند و در برابر هجمه های روزافزون فرهنگی و اعتقادی دشمنان اسلام بایستند. آنها با ایمان راسخ به کتاب و قبله ی مشترک، با یکدیگر، میلاد پیامبر رحمت و مهربانی را جشن می گیرند و برای پیروزی بر جبهه ی کفر، هم قسم می شوند.
  • گروه خبری : اخبار اختصاصی دانشکده
  • کد خبر : 14162
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تعداد نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

آخرین بروز رسانی : 1394/10/07 09:26